Sunday, February 28, 2010

Haram menghina orang islam

Sabtu, 27 Februari 2010/13 Rabiulawal 1431.

Haram menghina orang islam.


Dari abu Hurairah r.a. ia berkata , Rasulullah saw bersabda:



"Jangan kamu saling dengki- mendengki , jangan saling memalukan (membuka ke'aiban masing-

masing), jangan saling bermarah-marahan, jangan saling bertolak belakang dan jangan khianat-

mengkhianati akan tetapi jadilah kamu hamba-hamba Allah yang bersaudara. Seorang Muslim

adalah saudara seorang muslim lainnya, tidak pantas ia berbuat aniaya terhadap saudaranya itu,

tidak pula menghinnya , dan tidak pula merendahkannay. Taqwa itu adalah di sini...Seraya Nabi

saw menunjuk dadanya sebanyak tiga kali-- Cukup seseorang mendapatkan kejahatan jika ia

merendahkan (mertabat) sudaranya yang muslim. Tiap-tiap orang islam diharamkan (diganggu)

darahnya, hartanya dan peribadinya".


( Riwayat Muslim)



Rujuk Terjemahan Al Azkar, Al Imam al nNwawi, Pustaka Antara: , 2000, m.s. 699

Saturday, February 27, 2010

Selawat dan Salam kepada Nabi saw

Sabtu, 27 Februari 2010/13 Rabiulawal 1431.



Apabila didengari seseorang menyebut nama Nabi saw hendaklah, kita mengucapkan salam kepadanya. Biasanya di dalam ceramah agama nama Nabi saw biasa disebut oleh penceramah atau guru yang menyampaikan ceramah tersebut. Kaum terpelajar ( ahlul ilmi) berpendapat,

" Apabila seseorang telah mengucapkan selawat kepada nabi saw, sekali pada satu majlis, sudah cukuplah baginya melaksanakan hak majlis itu"

Dari Abu Hurairah ra ia berkata, Rasulullah saw bersabda:

" Seseorang amat hina, jika namaku disebutkan di sisinya lalu ia tidak mengucapkan selawat kepadaku"
-(Riwayat Tirmizi, ia mengatakan hadis hasan)


Dari Anas ra ia berkata, Rasulullah saw bersabda:

"Sesiapa disebutkana namaku, di sisinya, maka hendaklah ia mengucapkan selawat kepadaku, kerana sesiapa berselawat kepadaku sekali, Allah Azza wa Jalla berselawat (memberi rahmat) kepadanya sepuluh kali".

- (Riwayat Ibnus Sunni dengan isnad jayyid)

Dari Jabir ra ia bekata, Rasulullah saw bersabda"

"Sesiapa disebutkan namaku di sisinya, lalu ia tidak megucapkan selawat kepadaku, maka sesungguhnya ia telah celaka."

-( Riwayat Ibnus Sunni dengan isnad dhaif)


Dari Ali ra ia berkata, Rasulullah saw bersabda"

"Orang yang bakhil (kikir) itu ialah orang yang (jika) namaku disebut di sisinya, maka ia tidak mahu mengucap selawat kepadaku."

- (Riwayat Termuzi, ia menyatakannya sebagai hadis hasan sahih)

Friday, February 26, 2010

Hari Ulangtahun Keputeraan Nabi Muhammad saw

Jumaat 26 Februari, 2010/12 Rabiuawal 1431.

Hari ini ialah Hari Perayaan keputeraan Nabai Muhammad saw, ynag di sambut dengan meriah bagi memperingati sumbangan besar terhadap agama islam dan membawa rahmat ke seluruh alam.

1. Bersempena dengan hari ini umat Islam di ingatkan dengan sirah hidup Nabi saw dari mula kelahirannya sehingga ia wafat dengan mengikuti sejarah serta latarbelakang hidupnya dan peranan serta sumbangannya terhadap Islam dengan perantaraan wahyu serta perintah dari Allah swt.

2.Menjadikan Al Quran yang disampaikan melalui Jibril kepada Nabi saw, sebagai panduan hidup yang menjelaskan hukum hakam serta peringatan untuk di laksanakan semas ahidup di dunia dan menjadi bekalan untuk khiratr.

3. Menjadikan sunnah atau hadis Nabi sebagai pegangan hidup dengan mempelajari serta mengamlakan hadis-hadis yang dijelaskan oleh para ulamak (dari segi akhlak, perkataan dan lain-lain yang berkaitan dengan peranan hadis)

4. Majlis-majlis sambutan yang diadakan termasuklah perhimpunan. pearakan, jamuan, majlis selawat/marhaban/berzanji dan doa selamat, serta ceramah maulidu rasul dengan tujuan memperingati dan mengaggungkan peranan yang telah baginda sumbangkan.

5. Diperingkat kebangsaan dan Negeri di adalah anugerah seperti tokoh maludil rasul yang diberikan kepada mereka yang berjasa dan memberikan sumbangan begi meningkatkan taraf hidup dan kemajuan setempat.

6. Kita dikehendaki /adalah sunat banyak membaca selawat kepada Nabi saw, kerana sabdanya, "Seesiapa disebutkan namaku di sisinya, mak hendaklah ia mengucapkan selawat kepadaku, kerana sesiapa berselawat kepadaku sekali, Allah azzaa Jalllla berselawat (memberi rahmat) kepadanya sepuluh kali"
(riwayat Ibnus Sunni dengan sanad jayyid)



(Pengiktirafan Tokoh Maulidur Rasul kepada ahli akademik Islam, Profesor Datuk Dr. Mahmood Zuhdi Ab. Majid dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) memberi pengertian cukup besar dalam usaha membawa masyarakat menghayati ajaran Islam sebenar.

Justeru, beliau yang juga Timbalan Dekan di Institut Pemikiran dan Ketamadunan Islam Antarabangsa (ISTAC) bersyukur dengan penilaian tertinggi kerajaan itu sekali gus membuktikan masyarakat menerima sumbangannya dalam menterjemahkan prinsip Islam.

"Saya merasakan diri saya tidak layak berbanding mereka yang lebih berdedikasi dan berbakti kepada agama dan bangsa.

"Apa pun saya bersyukur kerana ia membuktikan masyarakat boleh menerima bakti yang kita berikan, bukan atas soal peribadi saya yang dirasakan untuk menjadi asas penilaian," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menerima Anugerah Perdana Tokoh Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1431H/2010 di sini hari ini.

Anugerah berupa hadiah wang tunai RM50,000 beserta sijil tersebut disampaikan oleh Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu,adzam Shah.

Kepakaran Mahmood Zuhdi dalam Islam banyak diterjemahkan dalam bentuk penulisan yang sehingga kini menerbitkan 25 buah buku, 11 jurnal dan 140 artikel merangkumi pelbagai aspek seperti Fiqh halal dan haram, ibadat dan muamalat.

Selain pendidik, beliau juga merupakan pakar motivasi dan ahli pemikir falsafah. Kepakaran beliau adalah dalam bidang Metodologi Penyelidikan Syariah, Perbezaan Perundangan Islam dan Perundangan Islam Kontemporari.

Sementara itu, pelajar yang pernah menggemparkan negara dengan memperoleh keputusan cemerlang 21 A dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dua tahun lalu, Nik Nur Madiha Nik Mohd. Kamal, 20, turut menerima Anugerah tokoh Maulidur Rasul kali ini.

Semangat beliau untuk berjaya walaupun terpaksa hidup dalam serba kekurangan memberi sinar dan harapan kepada anak pasangan nelayan dan pencuci di Universiti Malaysia Kelantan.

Nik Nur Madiha tidak hadir ke majlis anugerah tersebut tetapi diwakili oleh ibu bapanya, Mariani Omar dan Nik Mohd. Kamal Husin.

Menurut Mariani, anak sulungnya itu menitiskan air mata kegembiraan setelah mendapat tahu dinobatkan sebagai penerima anugerah.

"Semalam baru dia dapat tahu dia dianugerahkan. Dia memberitahu penganugerahan ini merupakan satu cabaran yang perlu diharungi lebih kuat memandangkan masyarakat sudah memberi kepercayaan kepadanya," katanya.

Nik Mohd. Kamal pula berkata: "Ia juga menjadi satu dorongan kepada orang lain supaya dapat memberi kegembiraan kepada keluarga mereka sebagaimana Madiha berikan."

Nik Nur Madiha kini menuntut di Universiti Jash Irbid, Jordan dalam bidang Sains Fizik.

Seorang lagi tokoh, usahawan beras terkenal Herba Ponni Taj Mahal, Faiza Bayumi Syed Ahmad, 68, turut diiktiraf atas sumbangan beliau secara aktif membantu masyarakat dalam kesusahan.

Syarikat Faiza Sdn. Bhd. yang ditubuhkan pada 1992 kini mempunyai lebih 21 jenama beras selain mengeluarkan berbagai-bagai jenis rempah.)

Petikan dari Utusan Malaysia pada 27 Februari)

Thursday, February 25, 2010

Mauludir Rasul 1431

Khamis, 25 Februari 2010/11 Rabiulawal 1431

Esok 26 Februari 2010 bersamaan 12 Rabiuawal 1431, Umat Islam merayakan sambutan ulang tahun Keputeraan Nabi Muhammad saw. Bersempena dengan hari keputeraan tersebut berbagai acara sambutan ynag bercorak kegamaan diadakan bagi tujuan memperingati dan memberi kesedaran tetang pertusan beliau sebagai Pesuruh Allah untuk menyampaikan ajaran agama Islam kepada semua manusia di bumi Allah ini.

2. Umat Islam dikehendakki mempelajari serta melaksanakan tanggungjawab yang diamanah dan diperintahkan oleh Allah swt sebagaimana mengikut ajaran-ajaran yang di bawa melalui Al Quran dan Sunnah Nabi saw .

3. Peranan beliau serta usaha yang disumbangkan oleh para sahabat begitu besar kepada umat Islam sehingga turun temurun.

4. Hari Isnin pagi tanggal 12 Rabiul awal Nabi Muhammad saw wafat. Menurut bebarapa riwayat eminit sebelum mneiggal, beliau berbisik ke telinga Ali bin Abu talib: " Solat . Solat,"Solat".

Wednesday, February 24, 2010

Mukjizat Rasul dan tujuannya.

Mukjizat Rasul dan tujuannya.


Rabu, 24 Februari 2010/10 Rabiulawal 1431


1. Mukjizat ialah atau mujizat (Arab معجزة, Baca Mu'jizah) adalah adalahpengurniaan luar biasa oleh Allah bswt kepada para nabi dan RasulNya, untuk membuktikan kebenaran kenabian dalam penyampaian risalahnya.

Mukjizat merupakan kejadian/kelebihan di luar akal manusia yang tidak dimiliki oleh siapapun, karena mukjizat hanya dimilki oleh para rasul yang diberikan oleh Allah SWT kepada para rasul-Nya. Sedangkan apabila ada seseorang yang memilki sesuatu yang luar bisa itu tidak bisa dikatakan sebagai mukjizat melainkan karomah

Mukjizat biasanya berkaitan dengan apa-apa yang sedang menjadi peristiwa pada zaman diturunkannya mukjizat tersebut. Misalnya pada zaman Nabi Musa, perkara yang sedang terjadi adalah ilmu sihir maka dengan mukjizat tongkat Nabi Musa boleh berubah menjadi ular dan mengalahkan ilmu sihir orang lain yang ada disekitarnya. Juga pada zaman Nab Isa, kejadian yang sedang berkembang adalah ilmu perubatan, maka pada saat itu mukjizat Nabi Isa adalah bisa menghidupkan orang yang sudah meninggal yang merupakan puncak dari ilmu pengobatan.

Demikian juga pada zaman Nabi , trend yangMuhammad sedang berkembang adalah ilmu sastra. Maka disaat itulah dirunkan Al-Quran sebagai mukjizat Nabi Muhammad. Nabi yang pada saat itu tidak bisa membaca dan menulis tapi bisa menunjukkan Al-Quran yang memiliki nilai sastra tinggi, tidak hanya dari cara pemilihan kata-kata tapi juga kedalaman makna yang terkandung di dalamnya sehingga Al-Quran dapat terus digunakan sebagai rujukan hukum yang tertinggi sejak zaman Nabi sampai nanti di akhir zaman.

Allah swt, mengurniakan 2 jenis mukjizat;

a) Mukjizat Hassi - yang dapat dilihat dengan mata kasar atau yang dapat dialami dengan panca indera.Contoh :Mukjizat Nabi Ibrahim, yang dibakar tidak hangus. Nabi Muhammad terpancar air dari celah-celah jarinya .

b) Mukjizat Maknawi: Yang hanya dapat difahami dengan daya akal fikiran sahaja ia dikenali juga dengan mukjizat aqli. Contohnya mukjizat al Quran yang di berikan kepada Nabi Muhammad, kerana al Quran itu adalah subuah kitab yang luar biasa kandungannya, tata bahasa, susunan ayatnya yang serba indah seninya.



Rasul dan Nabi mempunyai mukjizat yang Allah kurniakan kepada mereka seperti:

1. Nabi Noh : Bahteranya tidak hangus ketika dibakar oleh kaumnya yang kafir . 2.Kotoran dan najis -najis yang dicampakkan olek kaumnya ke dalam bahtera itu berubah menjadi ubat dan penawar yang mujjarab bagi semua penyakit.

2. Mukjizat Nabi Ibrahim : Nabi Ibrahim tidak hangus dan tidak merasai panas waktu dibakar kaum Raja Thamud.


3. Mukjizat Nabi Isa: 1. Banginda dapat menghidupkan lembaga burung yang di buat dari tanah. 2. Baginda dapat menghidupkan orang mati dengan izin Allah.

4.Nabi Muhammad berkemampuan luar biasa yang dimiliki nabi Muhammad untuk membuktikan kenabiannya. Dalam Islam, mukjizat terbesar Muhammad adalah Al-Qur'an.

Selain itu, Muhammad juga diyakini pernah membelah bulan pada masa penyebaran Islam di Mekkah dan melakukan Isra dan Mi'raj dalam tidak sampai satu hari. Kemampuan lain yang dimiliki Muhammad adalah kecerdasannya mengenai ilmu ketuhanan. Hal ini tidak sebanding dengan dirinya yang ummi atau buta huruf. Walau begitu, umat Islam meyakini bahwa setiap hal dalam kehidupan Muhammad adalah mukjizat. Hal itu terbukti dari banyaknya kumpulan hadits yang diceritakan para sahabat mengenai berbagai mukjizat Muhammad.



Tujuan mukzizat;

1. Untuk menarik perhatian orang ramai yang kurang tajam akal fikirannya, supaya mempercayai kenabian dan kerasulan seseorang pesuruh Allah.

2. Untuk membuktikan kebenaran Rasul-rasul sebagai utusan Allah yang diutuskam bagi memimpin umat manusia. Orang yang tidak percaya kepada Nabi dan Rasul akan merasai hairan dan lemah bila mukjizat itu ditunjukkan kepada mereka.

3. Untuk menolong Rasul-rasul menjalankan tugas dengan sempurna ,berhadapan dengan penentang dan musuh Islam.

4. Unuk menhindarkan oran ramai dapat dakyah-dakyah Nbai palsu ynag cub amengaku dirinya senagai Nabi atai rasul''

5. Mengukuhkan iman terhadap Rasul-rasul serta keprcayaan oran g berman bila melihat mukjizat.Mereka juga akan mendapat petunjuk apbila mereka mellihat mukjizat-mukjizat Rasul tersebut.

Dari Abu Hurairah ra. katanaya, " Bersabda Rasulullah saw, " Tiap-tiap Nabi telah diberi oleh Allah swt berbagai-bagai mukjizat yang dapat menarik kaumnya keimanan, dan saya hanya diberi Allah mukjizat Al Quran, dan dengna itu s mengharap bajawa pengikutkulah yang terbanyak di hari qiamat kelak".

Tuesday, February 23, 2010

Balasan akhirat lebih besar dari ganjaran di dunia

Selasa , 23 Februari 2010/9 Rabiulawal 1431

Allah berfirman dalam Suyrah Al Isra:


Ertinya, " Barangsiapa menghendakai kehidupan sekarang (dunia) , maka kami segerakan bagimya di dunia itu apa yang Kami kehendaki bagi orang yang kami kehendaki dan kami tentukan baginya neraka Jahannam, ia akan memaskinya dalam keadaan tercela dan terusiar. Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan akhirat dan berusaha ke arah itu dengan sungguh-sungguh sedang ia adalah mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalas dengan baik. kepada masing-masing golongan ini maupun golongan itu, Kami berikan bantuan dari kemurahan Tuhanmu tak dapat dihalangi . Perhatikanlah bagaimana Kami lebihkan sebahagian dari mereka atas sebahagain yang lain. Dan pasti kehidupan akhirat lebih tinggi tingkatnya dan lebih besar keutamaannya."

( Surah Al-Isra: 19-21)

Pengajarannya:

1. Allah swt bersifat lemah lembut terhadap hamba-hambanya dengan memberi rezeki kepada mereka semuanya tanpa mengira baik atau jahat, yang salih atau pun fasiq.

2. Bagi mereke yang beriman Allah menambahkna keuntungan itu yang berlipat sepuluh kali ganda sampai tujuh ratus kali ganda. Dan barangsiapa yang menginginkna dunia Dia memeberikan sebahagian dari keuntungan itu tanpa sedikit pun memperoleh keuntungan di akhirat.

3. Orang kafir dan zalim akan meprolehi azab yang amat pedih. Sedang orang-orang yang beriman berada di dalam keadaan tenang dan gembira menerima pahala Allah dan ditempatkan di dalam syurga Allah yang penuh nikmat -kesenagan yang tidak pernah dilihat oleh mata dan didengar oleh telinga. Dan itulah kurnia terbesar yang diberikan Tuhan kepada hambaNya yang beriman dan beramal soleh.

Monday, February 22, 2010

Melakukan kebaikan kepada seorang mukmin lain

Isnin, 22 Februari, 2010/8 Rabiulawal 14 31.


Dari Abu Hurairah ra dari Nabi saw sabdanya:

"Barangsiapa yang melapangkan suatu kesusahan dari beberapa kesusahan seseorang Mukmin di dunia, maka Allah akan melapangkan untuknya suatu kesusahan dari berbagai kesusahannya pada hari qiamat.

Barangsiapa yang memberikan kemudahan kepada seseorang yang kesukaran, maka Allah akan memberikan kemudahan kepadanya di dunia dan di akhirat. Barangsiapa yang menutupi cela seorang muslim, maka Allah akan menutupi celanya di dunia dan di akhirat.

Allah itu selalu memberikan perolongan kepada hambaNya, selama hamba itu suka memberikan pertolongan kepada saudaranya.Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untiuk mencari suatu ilmu pengetahuan, maka Allah akan memudahkan untuknya jalan menuju syurga. Tiadalah sesuatu kaum itu berkumpul dalam sebuah rumah dari rumah-rumah Allah, untuk membacakan kitab Allah- al Quran, juga mentaddarusnya antara mereka itu- membaca secara bergantian, melainkan turunlah kepada mereka ketenangan hati, ditutupi oleh kerahmatan Tuhan, juga diliputi oleh para malaikat dan Allah menyebutkan mereka itu di kalangan makhluk yang ada di sisinya.


Brangsiapa diperlambatkanoleh amalannya sendiri, maka ia tidsk akan dipercepatkan oleh keturunan darahnya- yakani bahaw kebahagiaan itutergantung pada amalan seseorang dan bukan kerana darah ningrat atau keturunan"

(Riwayat Muskliam)


Rujukan:Imam Nawawi, Riyadhus Syalihin( Taman Orang-orang Salih) Hadis ke 246, m.s. 364-365, Pustaka Nasionak PTe Ltd (Singapura), 2008.

Sunday, February 21, 2010

Kemuliaan Masjid tempat ibadat


Ahad, 21 Februari,2010/7 Rabiulawal, 1431



"... dan tidak berhimpun suatu kaum dalam sebuah rumah (masjid) dari rumah-rumah Allah, mereka membaca kitab Allah serta mempelajari kandungannya, melainkan mereka dilingkungi oleh malaikat (pembawa rahmat) dan turun ke atas mereka sakinah (ketenangan) serta mereka diliputi oleh limpahan rahmat (Allah), dan mereka juga dipuji oleh Allah Ta'ala dalam kalangan (malaikat-malaikat) yang ada di sisi-Nya..."

(Hadis Riwayat Muslim dan lain-lain)



BERIKTIKAF DI MASJID

Di antara amal-amal baik bagi memakmurkan masjid ialah beriktikaf di dalamnya. Beriktikaf di masjid ertinya duduk di masjid dalam suatu masa yang tertentu untuk mengerjakan amal bakti kepada Allah Subhanahu Wata'ala Dalam masa beriktikaf itu hendaklah diisi dengan mengerjakan sembahyang sunat, membaca A--Quran, berzikir ( tasbih, tahmid dan tahlil ), beristighfar, berselawat atas Nabi s.a.w., berdoa dan lain-lain lagi dari amal-amal bakti yang mendampingkan diri seseorang makhluk kepada Allah s.w.t. yang telah menciptanya dan mencipta sekalian alam serta mentadbirkannya.

Amalan beriktikaf itu telah disyariatkan oleh Allah Taala semenjak zaman nabi-nabi yang telah lalu sebagaimana yang diterangkan di dalam Al-Quran

Ertinya ;

Dan ingatlah ketika kami jadikan Baitullah ( Kaabah ) sebagai tempat manusia berulang alik ( tempat berziarah ) dengan aman dan sentosa. Sebab itu ambillah ( jadikanlah ) olehmu akan makam nabi Ibrahim itu sebagai tempat sembahyang. Dan kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan ismail supaya kedua-duanya membersihkan rumahku ( kaabah ) untuk orang-orang yang tawaf dan untuk orang-orang yang iktikaf, juga untuk orang-orang yang ruku dan sujud ( surah Al-Baqarah : 125 )

Hukum beriktikaf di masjid ialah Sunat Muakkad pada tiap-tiap waktu dan lebih afdhal lagi pada 10 malam yang akhir dari bulan Ramadhan untuk menunggu malam lailatul Qadar, tetapi jika seseorang itu bernazar untuk beriktikaf di masjid dalam satu-satu masa yang tertentu maka hukumnya adalah wajib.

Siti Aishah Radiallahu Anha ada berkata ,

Ertinya ,

Adalah Nabi Muhammad s.a.w. apabila hendak beriktikaf, baginda sembahyang subuh ( pada waktu fajar ) kemudian baginda masuk beriktikaf di tempatnya yang khas di dalam masjid. Diterangkan lagi dalam sebuah hadis yang lain ;

Ertinya ;

Bahawa Nabi Muhammad s.a.w. biasanya beriktikaf pada 10 hari yang akhir dari bulan Ramadhan sehingga diwafatkan oleh Allah azawajalla, kemudian ( amalan iktikaf itu ) diteruskan oleh isteri-isteri baginda sesudah itu.

Saturday, February 20, 2010

Zuhud?


Sabtu 20 Februari 2010/ 6 Rabiulawal 1431

(Masjid Ar Rahimah Taman Greenwood, Gombak)r

Zuhud ialah meninggalkannketamakan dalam urusan keduniaan sehingga lupan.etaatan kepada Allah, lengah untuk mencai bekal hidup untuk hidup di akhirat yang kekal abadi.

Kita juga dikehendaki tidak mendapatkan sesuatu makanan, pakaian harta dan seumpamnya yangbuka kepunyaankita secara yang tidak halal dengan merompak dan mengambilnya dengan jalan penipuan yang tidak sah. Carilah dna usahalah dengan cara yang betul lagi halal untuk dimiliki.

Insya Allah dengan berzuhud dan mengikut perintah Allah serta menjauhi larangan-laranganNya akan selamatlah kita di dunia dan akhirat.

Dari Abu Hurairah ra katanya; rasulullah saw bersabda:

"Dunia ini adalah penjara bagi orang mukmin, kalu dibandingkan dengan kenikmatan di syurga - dan syurga bagi orang kafir- kalau dibandingkan dengan pedihnya siksa di neraka"

- (Riwayat Muslim)

Dari Ibnu Umar ra, katanya" rasulullah saw menepuk kedua belikatku,lalu bersabda:

"Jadilah engkau di dunia ini seolah-olah engkau orang gharib- yakni orang yang sedang berada di negeri orang dan tentu akan kembali ke negeri asalnya - atau sebagai orang yang menyeberangi jalan- yakni amat sebentar sekali di dunia".

Ibnu Umarberkata:

"Jikalau engkau di waktu petang, maka janganlah menantikan waktu pagi dan jikalau engkau di waktu pagi, maka janganlah menantikan waktu petang- untuk beramal baik itu, ambillah kesempatan sewaktu engkau sihat untuk masa sakitmu sewaktu engkau masih hidup untuk masa matimu"
- ( Riwayat Bukhari)

Friday, February 19, 2010

Keutamaan Masjid


Jumaat, 19 Februari 2010/5 Rabiulawal 1431

(Masjid Bandar Baru bangi)

Sabda rasulullah saw, "Para malaikat membacakan selawat kepada salah seorang kamu selama dia dalam musolla di mana dia solat. Para malaikat itu berdoa:

" Ya Allah !, berkatilah dia, rahmatilah dia dan ampunilah dia, selama dia belum berkata-kata atau keluar dari masjid".

Beliau juga bersabda, "Pada akhir zaman, umatku datang ke masjid duduk berkelompok-kelompok , yang mereka ingat hanya dunia dan cinta dunia, maka jangan kau hampiri mereka. Allah tidak memerlukan mereka".

Rasulullah bersabda, "Jika kamu melihat lelaki itu membiasakan datang ke masjid, saksikanlah bahawa dia itu berman"

Thursday, February 18, 2010

15 perkara sebab bencana menimpa manusia


Khamis, 18 Februari 2010/4 Rabiulawal 1431




Daripada Ali bin Abu talib ra berkata`; telah bersabda rasululah saw yang bermaksud:

"Jika umtaku melakukan limabelas perkara yang beriku ini, niscaya bala-bencana akan menimpa mereka. Para sahabt lalu bertanya: apa dian itu wahai rasulullah? jawab baginda:


1. Jikan harta rampasan perang itu bertukar tangan
2. Jika amanat dikira suatu keuntungan
3. Jika zakat dianggap sebagai denda (dikeluarkan secara terpaksa)
4. Jika lelaki terlampau tunduk kepada isteri
5. Jika ramai orang menderhaka kepada ibu.
6. Jik aorang terlampau patuh kepada teman
7. Sedang ayah sendiri dihampakan dan disia-siakan
8. Jika orang suka beryengkar-tengkaran dalam masjid
9. Apabila orang yang rendah maruahnya menjadi ketua sesuatu kaum
10. Apabila orang memuliakan orang lain kerana takutkan kejahatannya
11. Apabila mnuman keras tersebar luas.
12. Apabila ramai orang memakai kain sutera
13. Apabila penyanyi-penyanyi wanita diutama-agungkan
14. Apabila alat-alat muziki digunakan.
15. Apabila umat hari ini mengutuki umat sebelumnya.

Apabila hal serupa ini telah berlaku, maka tunggulah ketika itu akan tibanya angin panas, atau bahaya-bahaya lain umpama gempa bumi dan penukaran corak dan rupa"

- Diriwayatkan oleh At Tarmizi, seraya katanya: Hadis ini adalah gharib, yang hanya diriwayatkan dari Saiyidina Ali bin Abu talib semta.T

Wednesday, February 17, 2010

Hidup sementara di dunia


Rabu 17. Febuari 2010/3 Rabiulawal 1431.

(Masjid Sayidina Abu Bakar As Siddiq, Bangsar)

Pernahkah kita bermuhasabah diri dan merenungkan tujuan kita dihidupkan di dunia ini? Tempoh umur yang di tetatpkan begitu singkat singkat sekali. Dalam jangka umur ynag singkat itulah kita beramal melakukan sebaik mungkin supaya amalan di dunia dapat menjadi bekalan dan mendapatkan ganjaran di akhirat yang berupa kekal bauat selama-lamanya.

Bagi kita manusia hidup di dunia adalah sebagai sementara kerana apabila sampai masanya kita akan meninggalkan dunia ini walaupun dalam keadaan serba maju atau sebaliknya.Oleh itu kita tidaklah sepatutnya mengejar kemewahan dunia yang sementara tapi melalaikan dan mengenepikan persediaan untuk amalan yang menjadi bekalan di akhirat.

Hidup dengan belandaskan dunia sebagai tempat beramal untuk akhiat sebagaimana ynag dikehendaki syariat Islam atau cara hidup Islam dapatlah kita menikmati dunia yang sementara ini dan akan mendapat ganjaran yang besar di akhirat iaitu di syruga Allah.

Kita adalaha diperingatkan supaya berseddia dengan janji Allah yang akan menghidupkan semula di akhirat nanti dengan kehidupan yang abadi danpenuh kesejehteraan seta kebahagiaan. Oleh itu tidaklah diglakkan supaya kita bersan panjang haapan denhan merasakan akan kekal di dunia ini, ynag akhirnya akan merosakan amalan dan mengecewakan balasan di akhirat yanag akan menimpa kita.

Dengan panjang harapan seseorang itu akan hanya mengambil berat tentang hiudp dunia dengan berbagai macam impian, sehinggga ia melupakam amalan untuk akhirat kerana tiada masa lagi untuk beramal untuknya.

Sunday, February 14, 2010

Taqwa

Ahad, 14, Februari, 2010/ 28 Safar 1431.



Maksud frman Allah swt dalam surah Ali Imran: 102-105:

"Wahai orang-orang yang beriman ! Bertaqwalah kamu kepada Allah sesungguh taqwa

sampai kamu mati, melainkan di dalam keadaan Islam yang sebenar. Berpegang teguhlah

kamu dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah. Ingatlah kurnia Allah

atasmu, ketika kamu dahulu bermusuh-musuhan, lalu diperteguhkanNya hati kamu (dalam

agama Allah), sehingga dengan kurnia Allah itu , kamu menjadi bersaudara. Kamu

dahulu berada di tepi lubang neraka, lalu diselamatkanNya kamu daripadanya.

Begitulah Allah menjelaskan keterangan-keteranganNya kepada kamu, supaya kamu

menuruti jalan yang benar. Adakanlah di anatara kamu umat yang mengajak kepada

kebajikan, menyuruh mengerjakan yang benar dan melarang dari membuat yang salah,

mereka itulah orang-orang yang beruntung. Dan janganlah kamu menjadi serupa dengan

orang-orang yang telah berpecah-belah dan berselisih-faham sesudah datang kepadanya

butti-bukti yang terang. Mereka itulah orang-orang yang akan memperoleh siksa yang

dahsyat".

- ( Ali Imran : 102-105)



1. Allah memerinthahkan supaya orang orang yang beriman supaya bertaqwa, kerana Allah menjanjikan sifat taqwa itu segala kebaikan dunia dan akhirat.

2. Dengan bertawqa mereka dijanjikan dengan kejayaan mencapai penghormatan yang disediakan melalui sifat taqwa itu dengan kesempurnaan dan kebahagiaan serta kemenangan, semamata-mata sebagai rahmat Allah kepada hamba-hambaNya dari kaum mukmin, yang sememangnya Allah amat kasih terhadap hamba-hambaNya yang mukmin itu.

3.Taqwa itu juga merupakan perintah atau wasiat utama dari Allah swt untuk orang-orang yang terdahulu dan yang terkemudian. Seperti mana Firman Allah swt :

"Dan Kamibtelah perintahkan kepada orang-orang yang diberikan Kitab

sebelum kamu, dan juga kepada kamu supaya bertaqwa (patuh) kepada Allah".

-( Surah An-Nisa': 31)

Saturday, February 13, 2010

Kewajiban menuntut Ilmu.

Sabtu, 13 Februari 2010/ 27 Safar 1431.



Rasulullah saw bersabda:

"Menuntut ilmu pengetahuan itu wajib atas setiap Muslim"

setiap orang muslim dan muslimat adalah diwajibkan (fardhu ain) pkan diri dengna ilmu pengetahuan dan tidak boleh diberi alasan untuk diabaikan.

Ilmu pengetahuan di sini bermaksud ilmu yang berkaitan dengan agama seperti tentang iman, dan aperkara-peraka yang diepeflukan unbuk melakukan alam terhadap Allah swt.
Ada pun ilmu-ilmu Islam yanag fardhu Ain dapat ditarik dari kesimpulan dari sabda rasulullah saw, ketika disoal oleh Sayidina Jibril a.s. dalam sebuah hadis yang masyhur berikut:

Berkata Saiyidina Jibril, " terangkan kepadaku rukun-rukun Islam?"

Jawab Baginda, " Hendaklah kamu bersaksi bahawasanya tiada Tuhan melainkan Allah, dan bahawasanya Nabi Muhaammad itu pesuruh Allah, kamu mendirikan solat, mengeluarkan zakat, berpuasa ramadhan, dan menunaikan haji jika berkuasa sampai ke ka'abah.

Kemudian Jibril bertanya lagi, "Terangkan kepadaku Rukun-rukun Iman"
Jawab Baginda, "Iman itu ialah mepercayai Allah, malaikat-malaikatnya, Kitab-KitabNya, Rasul-rasulNya, mempercayai Hari Akhirat dan takdirNya yang baik dan buruk.

Orang Islam mesti mengetahui hukum, kalau tidak ia mudah tercebur ke dalam perkara yang ditegah Allah dan boleh menjadi kufur/kafir.Tanpa ilmu akan jauhlah diri mereka dari kebenaran tuntutan Allah swt dan jiwa mereka tertunduk di bawah takluk hawanafsu, yang boleh menyebabkan mereka menerima kutukan dan tersingkir dari nikmat dan rahmatNya.

Sabda Rasulullah saw,

1. "Barangsiapa yang menempuh suatu jalan untuk menuntu ilmu penegtahuan, maka Allah akan melorongkan baginya jalan menuju ke syurga"

2. Sesungguhnya para malaikat akan melindungi penuntut ilmu dengan sayap-sayapnya, kerana redha dengan apa yang dibuatnya".

3. "menghadiri diri dalam majlis ilmu adalah lebih utama dari ersolat seribu rakaat, menziarahi seribu pesakit dan menghantar seribu jenazah"

4. Sesugguhnya Allah menjamin rezeki penuntut ilmu"

5. Tiada dibenarkan berhasad melainkan pada dua perkara: Seorang yang kurniakan Allah hikmah (ilmu penegtathaun) , lalu ia mengadili manusia dengannya serta mengajarkannya kepada orang lain pada waktu siang dan malam. Seorang lain yang dikurniakan Allah harta kekayaan, lalu ia membelanjakannya pada waktu siang dan malam"


Firman Allah yang bermaksud:

"Allah telah mengangkat orang -orang yang beriman di anatara kam, dan orang-orang yan g dikurniakan ilemu pengetahuan beberapa darjat".

- (Al-Mujadalah:11)

Peringatan:

Mmenuntut ilmu hendaklah diserta dengan tulus ikhlas, dan dilakukan semata-mata kerana Allah, sesudah itu hendaklah ia mengerah dirinya untuk beramal dengan ilmu yang dituntut serta mengajarkannya pula pada orang lain, dengan tujuan menempa keredhaan Alah Ta'ala dan mendapat balasanNya di hari akhirat.

Friday, February 12, 2010

Peringtaan amalan mereka yang sudah dekat dengan kematian/ hampir-hampir mati.

Jumaat 12 Februari 2010/27 Safar 1431

Peringtaan amalan mereka yang sudah dekat dengan kematian/ hampir-hampir mati.

1. Di sunatkan memperbanyakkan membaca Al Quran dan bacaan-bacaan zikir.

2. Disunatkan ia mensyukuri nikmat Allah dengan hati dan lisannya serta mengingati sepenuh hati bahawa ketika itu adalah saat terakhir baginya di dunia ini.Oleh itu bersungghuh-sungguhlah ia menutupnya dengan kebaikan dan bersegeralah melunasi segala hak orang lain kepada mereka., misalnya meminta maaf kepeda isteri/suami, anak-beranak,di atas keslahannya.

3. Berwasiat pula tentang urusan anak-anak, hutang-hutang,harta pusaka dll

4. Berbuat husnuz zan kepada Allah swt semoga Allah memberi rahmatNya.

5. Merasakan dirinya hina sebagai hamba di sisi Allah swt Yang Maha kaya dan memohonlah keampunan kepadaNya sahaja Allah swt, yang berkuasa memeberi balasan di akhirat.

5.Di saat itu ia hendaklah memperbanyakkan kebaikan, memelihara solat dan menjauhi maksiat/mungkar yang menyangkut urusan agama.

6. Ketika itu juga hendaklah ia memupuk kesabaran dalam menghadapi kesulitan serta jauhi sifat memudah-mudahkan urusan agama,kerana sejahat-jahat kejadian bagi sesorang ialah melalaikan daripada mengerjakan kewajipan dan yang kesempatan terakhir kehidupan yang merupakan mazra'atul akhirah (tempat bertnam untuk kepentingan akhirat).

7. Disunatkan pula ia berwasiat kepada keluarga dan handai tolannya agar bersabar dalam menghadapi keadaannya yang sedang sakit, agar bersabar menghadapi musibah yang disebabkan olehnya, serta berwasiat agar jangan menangisi, kerana boleh menyebabkan ia tersikasa sebagiamana sabda saw, " Seorang yang telah meninggal dunia akan disiksa oleh sebab tangisan keluarganya kepadanya".

8.Dan berwsiat kepada mereka agar berrtindak kasih sayang kepada orang yang ia tinggalkan seperti anak kecil, orang gaji dll. Berbuat baik kepada teman-teman sejawat, serta mengajar kepada mereka hadis-hadis sahih dari Rasulullah saw. Sabda Nabai saw," Sesungguhnya sebaik-baik kebaktian ialah seeseorang yang menjaga hubungan baik dengan keluarga yang disayangi ayahnya"

9.Apabila kematian sudah dekat datangnya, perbanyakkanlah menyebut kalimah Allah, "Laillaha illallah", supaya ucapannya yang yang terakhir adalah kalimah itu. Rasululah saw bersabda, " Talkinkan (ajarilah) orang-orang ynag menhahadapi kematian di anatara kamu (dengan kalimat) "La illaha illah"( Riwayat Muslim, Abu daud, Tarmizi, An Nasai dll)

Oleh itu brusahalah dengan sungguh-sungguh pada menutup usianya dengan keadaan yang sebaik-baiknya.

Dari Aisyah ra ia berkata,

" Aku melihat Rasulullah saw menjelang saat wafatnya, di sampingnya da sebuah mangkuk berisi air. Ke dalam mangkuk itu ia masukkan tangannya kemudian disapukannya air ke mukanya kemudian ia membaca:

" Ya Allah, tolonglah aku menghadapi kesengsaraan mati dam kesakitan mati (sakaratul maut)"

Wednesday, February 10, 2010

Memohon Husnul Khatimah

Rabu, 10 Februari 2010/25 Safar 1431

1. Kita diingatkan supaya selalu berdoa untu mempohon agar Allah swt mematikan kita dalam Husnul- Khatimah. Pada hampir akhir hayat kita kita mengharapak mati dalam keimanan dengan membabkan kita tidak ingat dan mengaku ketahuhidan Alalah swt.

2. Kita hendaklah selalu memperbanyakkan mengucapkan kepujian dan kesyukuran kepada Allah atas nikmat Islam yang diberikan yang meupakan setinggi-tinggi dan sebesar-besar nikmat.Keran tidak mustahil Allah boleh meeobah hati kita kerana Dia yan berkuas memeberikan petunjuk kepada siapa yang Dia sukai dan menyesatkan siapa ynag Dia sukai.

3. Dalam sebuah hadis shaih , Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud:

"Bahawasanya Dialah Tuhan, tiada Tuhan lain melainkan Dia. Adakah seseorang kamu akan beramal dengan amal ahli syurga , sehingga jarak anataranya dengan syurga itu hanya sehasta saja, tiba-tiba kitabnya telah mendahuluinya , lalu ia pun beamal dengan amalan ahli neraka.Maka ia akan masuk ke dalam neraka. Dan adalah seseorang kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak anataranya dengan neraka itu hanya sehasta saja tiba-tiba kitabnya telah mendahuluinya , lalu ia pun beramal dengan amalkan ahli syurga, maka ia akan masuk syurga".

4. Di antara yang sangat ditakuti orang muslim ialah ditimpa Suul Khatimah iaitu dengan melakukan bidah dlam agama dan mengerja laangan Allah swt.


Baik sekali doa di bawah ini (Al Baqaah ayat 193 dan 194) dibaca pada setiap kesempatan, tapi lebih utama pada waktu tengah malam (sepertiga malam) sampai menjelang shubuh. Karena ayat ini pula yang dibaca Nabi Saw. ketika bangun dari tidurnya sambil memandang langit. Demikian peielasan Al-Bukhârî dari Ibnu ‘Abbâs

" Ya Tuhan Kami, Sesungguhnya Kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman, (yaitu): “Berimanlah kamu kepada Tuhanmu”, Maka Kamipun beriman. Ya Tuhan Kami, ampunilah bagi Kami dosa-dosa Kami dan hapuskanlah dari Kami kesalahan-kesalahan Kami, dan wafatkanlah Kami beserta orang-orang yang banyak berbakti.

Ya Tuhan Kami, berilah Kami apa yang telah Engkau janjikan kepada Kami dengan perantaraan Rasul-rasul Engkau. dan janganlah Engkau hinakan Kami di hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji.”

5. Khusnul khatimah dan tanda-tandanya:

1. Hadits pertama dari Mu’adz, dia berkata, Rasulullah bersabda: “Barangsiapa akhir ucapannya di dunia ini adalah Laa Ilaha Ilallah, dia masuk sorga.” (HR. Abu Dawud, dan al-Hakim)
2. Hadits kedua dari Buraidah ibn Hushaib dia berkata, aku mendengar Rasulullah bersabda: “Kematian seorang mukmin (ditandai dengan) keringat di dahi.” (HR. Ahmad, Nasa’i, Turmudzi dan lainnya)
3. Hadits ketiga dari Abdullah ibn ‘Amr, dia berkata, Rasulullah bersabda: “Tidak ada seorang muslimpun yang meninggal pada hari jum’at atau malam jum’at melainkan dia akan dibebaskan dari siksa kubur.” (HR. Turmudzi)
4. Dan di antara tanda khusnul khatimah adalah mati di saat menjalankan keta’atan kepada Allah dan rasul-Nya, seperti meninggal dalam keadaan shalat, atau puasa, atau haji, umrah atau dalam keadaan berjihad di jalan Allah atau dalam dakwah kepada Allah. Dan barangsiapa dikehendaki baik oleh Allah, Dia akan memberinya taufik untuk beramal shalih kemudian mencabut nyawanya.
5. Pujian baik oleh sekumpulan kaum muslimin atasnya, berdasarkan hadits Anas, dia berkata, (Para sahabat) pernah melewati sebuah jenazah, kemudian mereka memuji kebaikan atasnya. Maka Nabi bersabda: “Wajib.” Kemudian mereka melewati sebuah jenazah yang lain, lalu mereka mengutarakan keburukannya. Maka Nabi bersabda: “Wajib.” Maka Umar berkata: “Apa yang wajib?” Beliau bersabda:
“Yang ini kalian menyebut baik atasnya, maka wajib baginya sorga, sementara yang itu kalian menyebut buruk atasnya maka wajib baginya neraka, kalian adalah saksi Allah di bumi-Nya.” (HR. Bukhari Muslim)
6. Tanda-tanda yang bisa dilihat dari si mayit setelah kematiannya:
a. Senyuman di wajah
b. Terangkatnyajari telunjuk, yang menunjukkan syahadat tauhid
c. Bersinar, dan bercahayanya wajah karena kegembiraan menerima kabar gembira yang didengarnya dari malaikat maut.

Adapun tanda su’ul khatimah banyak dan bermacam-macam, di antaranya:
1. Mati di atas kesyirikan, atau meninggalkan shalat dengan meremehkan perintah-perintah Allah dan rasul-Nya, begitupula mereka yang mati saat mendengarkan nyanyian (musik), suara seruling, sinema, atau film komedi, dan mereka yang mati di atas perbuatan-perbuatan keji secara umum, begitupula yang mati dengan khamr (miras) dan narkoba.
2. Di antara tanda yang tampak pada mayat setelah kematiannya adalah; murung, gelap dan menghitamnya wajah, karena kengerian yang dirasakan saat mendengar berita buruk tentang murka Allah dari malaikat maut. Kadang-kadang warna hitam ini menyelimuti seluruh tubuh -wal ‘iyadzu billah-.

Seoramng itu belu bertaubat dai meninggalakna peintah Allah seperti tidalk melakukan solat,. kerana solat adalah tiang agama Islam, dan sesungguhnya (pembatas) antara seseorang dengan kekufuran adalah meninggalkan solat sebagaimana suri tauladan dan Nabi kita Muhammad telah mengajarkan: “Perjanjian antara kita dan mereka (orang-orang munafik) adalah solat, maka barangsiapa meninggalkannya, dia telah kufur.” (HR. Ahmad dan Malik)

Sollat adalah sebenar-benar perisai bagi pelakunya, dialah pencegah dari perbuatan keji dan munkar, Allah berfirman : “Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan-perbuatan) keji dan mungkar.” (QS. Al-Ankabut: 45)



Adapun orang yang berpaling dari kebaikan ini, dan dia meninggalkan solat, maka tanda-tanda su’ul khatimahnya adalah hitam yang menyelimuti seluruh tubuhnya saat jenazahnya dimandikan. Kita berlindung kepada Allah dari kehinaan.

Tuesday, February 9, 2010

Berbakti kepada kedua ibu bapa

Selasa, 9 Februari 2010/24 Safar 1431


Firman Allah swt, Surah Al-Ahqaf: 15 yang bermaksud:

"Dan kami mewasiatkan (memerintahkan) kepada manusia supaya berbuat baik kepada kedua ibu-bapanya, ibunya teah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan melahirkannya juga dengan menanggung susah-payah".

Sehubungan dengan ayat di atas, berkata Abdullah bin Mas'ud ra, " saaya pernah bertanya kepada Rasulllah saw kataku, " Amalan yang mana satu yang lebih dicintai Allah?.

Jawab Baginda, "Solat pada waktunya."

Tanyaku lagi, " Sesudah itu apa pula?"

Jawab Baginda, " Berbakti kepada kedua ibu bapa"

Tanyaku lagi, " Sesudah itu apa lagi?"

Jawab Baginda seterusnya, " Berjihad (berjuang) fi sabilillah".

Sabda rasulullah pula,

"Keredhaan Allah bergantung kepada redha kedua nibubapa, dan kemurkaan Allah bergantung kepada kemurkaan kedu ibu-bapa".

Sabdanya lagi;

" Berbaktilah kepada orang tuamu (ibu bapa) , niscaya anak-anak kamu akan berbakti kepada kamu. Dan peliharalah kehormatan isteri-isteri ornag lain, niscaya isteri-isteri kamu akan memelihara kehormatan mereka".

Suatu riwayat menytakan bahawasanya berbakti kepada ibu-bapa itu adalah lebih utama dari amalan Haji dan umrah dan berjihad fi sabilillah. Dan bhawasanya seseorang yang menderhakai kedua ibu-bapanya, Allah tiada ingin elihat kepdanya pada hari kiamat, dan bahawasanya ia tiada akan mencium bau syurga.

Monday, February 8, 2010

Isnin, 8 Februari, 2010/22 Safar 1431

Salam

Saturday, February 6, 2010

Ibnu' Abbas

Sabtu, 6 Februari, 2010/21 Safar 1431

Riwayat Hidup: ‘ABDULLAH BIN ‘ABBAS (Ibnu 'Abbas)
(Wafat tahun 68H. berumur 71b tahun)

1.Abdullah bin Abbas adalah sahabat kelima yang banyak meriwayatkan hadist sesudah Sayyidah Aisyah, ia meriwayatkan 1.660 hadits. Dia adalah putera Abbas bin Abdul Mutthalib bin Hasyim, paman Rasulullah dan ibunya adalah Ummul Fadl Lababah binti harits saudari ummul mukminin Maimunah.

Sahabat yang mempunyai kedudukan yang sangat terpandang ini dijuluki dengan Informan Umat Islam. Beliaulah asal silsilah khalifah Daulat Abbasiah. Dia dilahirkan di Mekah dan besar di saat munculnya Islam, di mana beliau terus mendampingi Rasulullah sehingga beliau mempunyai banyak riwayat hadis sahih dari Rasulullah . Beliau ikut di barisan Ali bin Abi Thalib dalam perang Jamal dan perang Shiffin. Beliau ini adalah pakar fikih, genetis Arab, peperangan dan sejarah. Di akhir hidupnya dia mengalami kebutaan, sehingga dia tinggal di Taif sampai akhir hayatnya.
Beliau adalah anak bapa saudara (sepupu) Rasulullah SAW, lahir tiga tahun sebelum hijrah. Beliau hidup bersama Rasulullah SAW dan ‘nyantri’ karena ia adalah anak bapa sudara (sepupunya), sedangkan bibinya Maimunah di tanggung oleh Nabi SAW. Rasulullah pernah merengkuhnya ke dada beliau seraya berdoa, “Ya Allah, ajarilah ia al-Hikmah.” Dalam suatu riwayat disebutkan, “(Ajarilah ia) al-Kitab (al-Qur’an).”

2. Sahabat yang mempunyai kedudukan yang sangat terpandang ini dijuluki dengan Informan Umat Islam. Beliaulah asal silsilah khalifah Daulat Abbasiah. Dia dilahirkan di Mekah dan besar di saat munculnya Islam, di mana beliau terus mendampingi Rasulullah sehingga beliau mempunyai banyak riwayat hadis sahih dari Rasulullah . Beliau ikut di barisan Ali bin Abi Thalib dalam perang Jamal dan perang Shiffin. Beliau ini adalah pakar fikih, genetis Arab, peperangan dan sejarah. Di akhir hidupnya dia mengalami kebutaan, sehingga dia tinggal di Taif sampai akhir hayatnya.

Ketika mengajarinya berwudlu beliau SAW berdoa, “Ya Allah, anugerahilah pemahaman agama kepadanya.” Berkat doa yang diberkahi ini, ia kemudian benar-benar menjadi ‘tinta’ nya Umat (lautan ilmu) di dalam menyebarkan tafsir dan fiqih. Allah menganugerahinya taufiq di dalam bergiat mendapatkan ilmu dan bersungguh-sungguh di dalam menuntutnya serta bersabar di dalam menerimanya. Dengan begitu, ia meraih kedudukan yang tinggi sampai-sampai Amirul Mukminin, ‘Umar bin al-Khaththab RA mengundangnya ke majlis-majlisnya dan mengambil pendapatnya. Orang-orang Muhajirin berkata (kepada ‘Umar), “Tidakkah engkau undang anak-anak kami sebagaimana engkau undang Ibn ‘Abbas.?” Maka, ia menjawab, “Itulah pemuda yang menginjak dewasa, yang memiliki lisan yang banyak bertanya dan hati yang banyak akalnya.”

3. Pada suatu hari, ‘Umar mengundang mereka, lalu tak berapa lama menghadirkan Ibn ‘Abbas bersama mereka untuk memperlihatkan kepada mereka kebenaran langkahnya tersebut. ‘Umar berkata, “Apa pendapat kalian mengenai firman Allah, “Bila telah datang pertolongan Allah dan Penaklukan.” (surat an-Nahsr hingga selesai). Maka, sebagian mereka berkata, “Kita diperintahkan agar memuji Allah dan meminta ampun kepada-Nya bila kita menang (dapat menaklukkan Mekkah).

” Sebagian lagi hanya terdiam saja. Lalu, ‘Umar pun berkata kepada Ibn ‘Abbas, “Apakah kamu juga mengatakan demikian.?” Ia menjawab, “Tidak.” Lalu ‘Umar bertanya, “Kalau begitu, apa yang akan kamu katakan.?” Ia menjawab, “Itu berkenaan dengan ajal Rasulullah SAW di mana Allah membeitahukan kepadanya bila telah datang pertolongan-Nya dan penaklukan kota Mekkah, maka itulah tanda ajalmu (Yakni Rasulullah-red.,), karena itu sucikanlah Dia dengan memuji Rabbmu dan minta ampunlah kepada-Nya karena Dia Maha Menerima taubat.” ‘Umar pun berkata, “Yang aku ketahui memang seperti yang engkau ketahui itu.” Ibn Mas’ud berkata, “Sebaik-baik Turjumaan al-Qur’an (penerjemah) adalah Ibn ‘Abbas. Andaikata ia seusia kami, niscaya tidak seorang pun dari kami yang menandinginya.” Padahal, Ibn ‘Abbas hidup setelahnya (Ibn Mas’ud) selama 36 tahun kemudian. Nah, bagaimana pendapat anda mengenai ilmu yang diraihnya setelah itu.?

Ibn ‘Umar pernah berkata kepada salah seorang yang bertanya mengenai suatu ayat kepadanya, “Berangkatlah menuju Ibn ‘Abbas lalu tanyakanlah kepadanya sebab ia adalah sisa shahabat yang masih hidup yang paling mengetahui wahyu yang diturunkn kepada Nabi SAW.”

‘Atha` berkata, “Aku tidak pernah melihat sekali pun ada suatu majlis yang lebih mulia dari majlis Ibn ‘Abbas dari sisi fiqih, demikian juga yang paling agung dari sisi wibawanya. Sesungguhnya para ahli fiqih berada di sisinya, para ahli Qur’an berada di sisinya dan para ahli sya’ir juga berada di sisinya. Ia menimbakan untuk mereka semua dari lembah yang luas.” (alias mengajarkan ilmu yang banyak-red.,)


Abdullah lahir tiga tahun sebelum hijrah dan Nabi Shallallahu Alaihi Wassalam mendoakannya “Ya Allah berilah ia pengertian dalam bidang agama dan berilah ia pengetahuan takwil (tafsir)”.Allah mengabulkan doa Nabi-nya dan Ibnu Abbas belakangan terkenal dengan penguasaan ilmunya yang luas dan pengetahuan fikihnya yang mendalam , menjadikannya orang yang dicari untuk di mintai fatwa penting sesudah Abdullah bin Mas’ud, selama kurang lebih tiga puluh tahun. tentang Ibnu Abbas, Ubaidullah bin Abdullah bin Utbah berkata :”Tak pernah aku melihat seseorang yang lebih mengerti dari pada Ibnu Abbas tentang ilmu hadits Nabi Shallallahu alaihi Wassalam serta keputusan2 yang dibuat Abubakar ,Umar , dan Utsman“.

Abu Wa`il berkata, “Saat Ibn ‘Abbas menjadi Amir haji atas perintah khalifah ‘Utsman, pernah ia berbicara kepada kami dengan membuka dengan surat an-Nur; membaca dan menafsirkannya. Selama ia begitu, aku pun bertutur pada diriku, ‘Aku tidak pernah melihat atau pun mendengar ucapan seseorang sepertinya. Andaikata didengar oleh orang-orang Persia, Romawi dan Turki (waktu sebelum Islam-red.,), pastilah mereka semua masuk Islam.”

6. RasuluLlah SAW sering terlihat berdua bersama si kecil AbduL
lah bin Abbas. Suatu ketika, misalnya, RasuluLlah SAW mengajak
Ibnu Abbas RA berjalan-jalan seraya menyampaikan tarbiyahnya
kepada pemuda cilik ini:

“Ya ghulam, maukah engkau mendengarkan beberapa kalimat
yang sangat berguna?

Jagalah ALlah SWT (ajaran-ajaranNya), maka engkau akan menda
patkanNya selalu menjagamu. Jagalah ALlah SWT (larangan-laran
ganNya), maka engkau akan mendapatkanNya selalu dekat di hadapan
mu. Kenalilah ALlah dalam sukamu, maka ALlah akan mengenalimu
dalam dukamu. Bila engkau meminta, mintalah kepada ALlah. Jika
engkau memerlukan pertolongan, mohonkanlah kepada ALlah. Semua
hal (yang terjadi denganmu) telah selesai ditulis. Ketahuilah,
seandainya semua makhluk bersepakat untuk membantumu dengan
apa yang tidak ditaqdirkan ALlah untukmu, mereka tidak akan
mampu membantumu. Atau bila mereka berkonspirasi untuk mengha
langi engkau mendapatkan apa yang ditaqdirkan untukmu, mereka
juga tidak akan dapat melakukannya. Semua aktifitasmu kerjakan
lah dengan keyakinan dan keikhlasan. Ketahuilah, bahwa bersabar
dalam musibah itu akan memberikan hasil positif; dan bahwa
kemenangan itu dicapai dengan kesabaran; dan bahwa kesuksesan
itu sering dilalui lewat tribulasi; dan bahwa kemudahan itu
tiba setelah kesulitan.
[Hadist Riwayat Ahmad, Hakim, Tirmidzi]

7.Begitu pula tentang ilmu fikih ,tafsir ,bahasa arab , sya’ir , ilmu hitung dan fara’id. Orang suatu hari menyaksikan ia duduk membicarakan ilmu fiqih, satu hari untuk tafsir, satu hari lain untuk masalah peperangan, satu hari untuk syair dan memperbincangkan bahasa Arab. Sama sekali aku tidak pernah melihat ada orang alim duduk mendengarkan pembicaraan beliau begitu khusu’ nya kecuali kepada beliau. Dan setiap pertanyaan orang kepada beliau, pasti ada jawabannya”.

Menurut An-Nasa’I, sanad hadits Ibnu Abbas paling Shahih adalah yang diriwayatkan oleh az-Zuhri, dari Ubaidullah bin Abdullah bin ‘Utba, dari Ibnu abbas. Sedangkan yang paling Dlaif adalah yang diriwayatkan oleh Muhammad bin Marwan as-Suddi Ash-Shaghir dan Al-Kalabi, dari Abi Shalih. Rangkaian ini disebut silsilah Al-Kadzib (silsilah bohong).

8. Demikianlah rangkaian prinsip aqidah, ilmu dan ‘amal yang
manakah hasil tarbiyah RasuluLlah itu? AbduLlah bin Abbas tumbuh
menjadi seorang muslim yang penuh inisiatif, haus ilmu, dekat
dengan ALlah dan Rasul-Nya.

Suatu ketika, Ibnu Abbas ingin mengetahui secara langsung
bagaimana cara RasuluLlah shalat. Untuk itu, ia sengaja menginap
di rumah bibinya: ummahatul mu’minin, Maimunah bint al-Harist.
Ketika itu ia melihat RasuluLlah bangun tengah malam dan pergi
berwudhu. Dengan sigap Ibnu Abbas membawakan air untuk berwudhu,
dengan demikian ia dapat melihat sendiri bagaimana RasuluLlah
berwudhu. RasuluLlah – sang murobbi agung itu – tidak menyepele
kan hal ini, beliau mengelus dengan lembut kepala Ibnu Abbas,
seraya mendo’akan: “Ya ALlah, faqih-kanlah ia dalam perkara
agama-Mu, dan ajarilah ia tafsir Kitab-Mu.”

Kemudian RasuluLlah berdiri untuk sholat lail yang dimakmumi
oleh isteri beliau, Maimunah. Ibnu Abbas tak tinggal diam, dia
segera berdiri di belakang RasuluLlah SAW; tetapi RasuluLlah
kemudian menariknya agar ia berdiri sedikit berjajar dengannya.
Ibnu Abbas berdiri sejajar dengan RasuluLlah, tetapi kemudian ia
mundur lagi ke shaf belakang. Seusai sholat, RasuluLlah memper
tanyakan sikap Ibnu Abbas ini, dan dijawab oleh Ibnu Abbas bahwa
rasanya tak pantas dirinya berdiri sejajar dengan seorang Utusan
ALlah SWT. RasuluLlah ternyata tidak memarahinya, bahkan beliau
mengulangi do’anya ketika berwudhu tadi.

Ketika Ibnu Abbas berusia 13 tahun, RasuluLlah wafat. Beliau
sangat merasa kehilangan. Tapi hal ini tidak menjadikannya berse
dih atau lemah. Dengan segera ia mengajak teman sebayanya untuk
bertanya dan belajar pada sahabat-sahabat senior mengenai apa
saja yang berkenaan dengan RasuluLlah dan ajaran al-Islam. Logika
Ibnu Abbas, saat itu mengatakan bahwa para sahabat masih berada
di Madinah, inilah kesempatan terbaik untuk menimba ilmu dan
informasi dari mereka, sebelum mereka berpencaran ke kota-kota
lain atau sebelum mereka wafat. Namun sayang, ajakan ini tidak
ditanggapi oleh rekan-rekan sebayanya, karena mereka rata-rata
beranggapan bahwa para sahabat senior tidak akan memperhatikan
pertanyaan anak-anak kecil macam mereka.

Ibnu Abbas tak patah arang. Beliau sendiri mendatangi para
sahabat yang diperkirakan mengetahui apa saja yang ingin ia
tanyakan. Dengan sabar, beliau menunggu para sahabat pulang dari
kerja keseharian atau da’wahnya. Bahkan kalau sahabat tadi kebet
ulan sedang berisitirahat, Ibnu Abbas dengan sabar menanti di
depan pintu rumahnya, hingga tertidur, tergolek beralaskan pakai
annya. Tentu saja para sahabat terkejut menemui Ibnu Abbas terti
dur di muka rumahnya, “Oh keponakan RasuluLlah, ada apa gerangan?
Kenapa tidak kami saja yang datang menemuimu, bila engkau ada
keperluan?” “Tidak,”kata Ibnu Abbas, “sayalah yang harus datang
menemui anda.”

Demikianlah masa kecil Ibnu Abbas. Bagaimana dengan masa
dewasanya?

beliau katakan sebagai seorang muda yang berwawasan dewasa, yang
lisannya selalu bertanya dan qalbunya selalu mencerna. Umar bin
Khattab selalu mengundang Ibnu Abbas dalam majelis syuro’nya
dengan beberapa sahabat senior, dan beliau selalu berkata kepada
Ibnu Abbas agar ia tidak perlu sungkan menyampaikan pendapat.
Inilah bentuk tarbiyah lain yang diperoleh oleh Ibnu Abbas,
dengan selalu berada dalam kalangan sahabat senior.

Dalam masa kekhalifahan Utsman bin Affan RA, beliau berga
bung dengan pasukan muslimin yang berekspedisi ke Afrika Utara,
di bawah pimpinan AbduLlah bin Abi-Sarh. Beliau terlibat dalam
pertempuran dan juga dalam da’wah di sana. Di masa pemerintahan
Ali bin Abi Thalib RA, Ibnu Abbas mengajukan permohonan untuk
menemui dan berda’wah kepada kaum Khawarij. Melalui dialog dan
diskusinya yang intens, sekitar 12.000 dari 16.000 khawarij
bertaubat dan kembali kepada ajaran Islam yang benar.

9. . Ibnu Abbas mengikuti Perang Hunain, Thaif, Penaklukan Makkah dan haji wada’. Ia menyaksikan penaklukan Afrika bersama Ibnu Abu as-Sarah. Perang Jamal dan Perang Shiffin bersama Ali bin Abi Thalib.

Saat ia diangkat jadi Amir haji tersebut oleh khalifah ‘Utsman itu adalah tahun 35 H, lalu diangkat jadi penguasa di Bashrah oleh khalifah ‘Aly bin Abi Thalib namun tatkala ia (‘Aly) meninggal karena terbunuh, ia pulang ke Hijaz, bermukim di Mekkah kemudian keluar dari sana menuju Tha`if dan wafat di sana pada tahun 68 H dalam usia 71 tahun.

Friday, February 5, 2010

Ilmu Al Quran

Jumaaat, 5 januari, 2010/ 20 Safar 1431

Alquran adlah mukjizat Islam yg kekal dan mukjizatnya selalu diperkuat oleh kemajuan ilmu pengetahuan. Ia diturunkan Allah kepada Rasulullah saw., utk mengeluarkan manusia dari suasana gelap menuju terang serta membimbing mereka ke jalan yg lurus. Rasulullah saw. menyampaikan Alquran kepada para sahabatnya orang Arab asli. Sehingga mereka dapat memahaminya berdasarkan nalurinya. Bila mengalami ketidakjelasan dalam memahami suatu ayat mereka menanyakannya kepada Rasulullah saw.

Pengertian Pertumbuhan dan Perkembangannya Imam Bukhari Imam Muslim dan yg lainnya meriwayatkan dari Ibnu Mas’ud r.a. katanya Ketika ayat yg artinya ‘Orang-orang yg beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dgn kezaliman’ diturunkan banyak orang yg merasa resah. Mereka kemudian menanyakannya kepada Rasulullah saw. Ya Rasulullah saw. siapakah di antara kita yg tidak berbuat kezaliman terhadap dirinya? Nabi menjawab Kezaliman di sini bukan seperti yg kamu pahami. Tidakkah kamu pernah mendengar apa yg telah dikatakan oleh seorang hamba Allah yg saleh ‘Sesungguhnya kemusyrikan adl kezaliman yg besar’. . Jadi yg dimaksud dgn kezaliman di sini adl kemusyrikan.

Disamping itu Rasulullah saw. juga menafsirkan utk mereka beberapa ayat.

Dalam riwayat Muslim dan yg lainnya dari Uqbah bin Amir berkata Aku pernah mendengar Rasulullah saw. berkata di atas mimbar yg artinya ‘Dan siapkanlah utk menghadapi mereka kekuatan yg kamu sanggupi.’ {Al-Anfal 60}. Ingatlah bahwa kekuatan di sini adl memanah.

Para sahabat sangat antusias utk menerima Alquran dari Rasulullah saw.

menghafal dan memahaminya. Ini merupakan suatu kehormatan bagi mereka. Anas r.a. berkata Seseorang di antara kami bila telah membaca surah Al-Baqarah dan Ali Imran orang itu menjadi besar dalam pandangan kami. Begitu pula mereka selalu berusha mengamalkan Alquran dan memahami hukum-hukumnya.

Diriwayatkan dari Abu Abdurrahman as-Sulami yg mengatakan Mereka yg membacakan Alquran kepada kami seperti Utsman bin Affan dan Abdullah bin Mas’ud serta yg lain menceritakan bahwa bila mereka belajar dari Nabi sepuluh ayat mereka tidak melanjutkannya sebelum mengamalkan ilmu dan amal yg ada di dalamnya. Mereka berkata ‘Kami mempelajari Alquran berikut ilmu dan amalnya sekaligus’.

Rasulullah saw. tidak mengizinkan mereka menuliskan sesuatu dari dirinya selain Alquran krn beliau khawatir akan tercampur dgn yg lain.

Muslim meriwayatkan dari Abu Said al-Khudri Rasulullah saw. bersabda Janganlah kamu menulis dari aku. Barang siapa menulis dari aku selain Alquran hendaklah dihapus. Dan ceritakan apa yg dariku dan itu tiada halangan baginya. Dan barang siapa yg sengaja berdusta atas namaku ia menempati tempatnya di api neraka.

Sekalipun setelah itu Rasulullah saw. mengizinkan kepada sebagian sahabat utk menulis hadis tetapi hal yg berhubungan dgn Alquran tetap didasarkan pada riwayat yg melalui petunjuk di zaman Rasulullah saw. di masa kekhalifahan Abu Bakar dan Umar ra.

Kemudian datang masa kekhalifahan Utsman bin Affan r.a. dan keadaan menghendaki utk menyatukan kaum muslimin pada satu mushaf. Dan hal itu pun terlaksana. Mushaf itu disebut Mushaf Imam . Salinan-salinan mushaf itu juga dikirimkan ke beberapa provinsi.

Penulisan mushaf tersebut disebut Ar-Rasmu al-Utsmani yaitu dinisbatkan kepada Utsman. Dan ini dianggap sebagai permulaan dari ilmu rasmil quran.

Kemudian datang masa kekhalifahan Ali bin Abi Thalib r.a. Dan atas perintahnya Abul Aswad ad-Du’ali meletakkan kaidah-kaidah nahwu cara pengucapan yg tepat dan baku serta memberikan ketentuan-ketentuan harakat pada Alquran. Ini juga dianggap sebagai permulaan i’rabil quran.

Para sahabat senantiasa melanjutkan usaha mereka dalam menyampaikan makna-makna Alquran dan penafsiran ayat-ayatnya yg berbeda-beda di antara mereka sesuai dgn kemampuannya yg berbeda-beda dalam memahami dan krn adanya perbedaan lama tidaknya mereka hidup bersama Rasulullah saw.

Hal yg demikian diteruskan oleh murid-murid mereka yaitu para tabi’in.

Di antara para mufassir yg termasyhur dari kalangan sahabat adl empat orang khalifah kemudian Ibnu Mas’ud Ibn Abbas Ubai bin Ka’ab Abdurrahman bin Auf Zaid bin Tsabit Abu Musa al-Asyari dan Abdullah bin Zubair.

Banyak riwayat mengenai tafsir yg diambil dari Abdullah bin Abbas dan Ubai bin Ka’ab. Dan apa yg diriwayatkan dari mereka tidak berarti sudah merupakan tafsir Alquran yg sempurna tetapi terbatas hanya pada makna beberapa ayat dgn penafsiran tentang apa yg masih samar dan penjelasan apa yg masih global. Mengenai para tabi’in di antara mereka ada satu kelompok terkenal yg mengambil ilmu ini dari para sahabat di samping mereka sendiri bersungguh-sungguh atau melakukan ijtihad dalam menafsirkan ayat.

Di antara murid-murid Ibnu Abbas di Mekah yg terkenal ialah Sa’id bin Jubair Mujahid Ikrimah bekas sahaya Ibnu Abbas Thawus bin Kisan al-Yamani dan Atha’ bin Abi Rabah. Sementara di antara murid-murid Ubay bin Ka’ab yg terkenal di Madinah adl Zaid bin Aslam Abul Aliyah dan Muhammad bin Ka’ab al-Qurazi. Di antara murid-murid Abdullah bin Mas’ud di Irak yg terkenal adl al-Qamah bin Qais Masruq Al-Aswad bin Yazid Amir Asy-Sya’bi Hasan al-Basri dan Qatadah bin Di’amah as-Sadusi.

Ibnu Taimiyah berkata Adapun mengenai ilmu tafsir orang yg paling tahu adl penduduk Mekah krn mereka sahabat Ibnu Abbas seperti Mujahid Atha’ bin Abi Rabah Ikrimah maula Ibnu Abbas lainnya seperti Thawus Abusy-Sya’sa Said bin Jubair dan lain-lainnya. Begitu pula penduduk Kufah dari sahabat Ibnu Mas’ud dan mereka itu mempunyai kelebihan dalam ilmu tafsir di antaranya adl Zubair bin Aslam Malik dan anaknya Abdurrahman serta Abdullah bin Wahb mereka berguru kepadanya. Dan yg diriwayatkan dari mereka itu semua meliputi ilmu tafsir ilmu gharibil quran ilmu makki wal madani dan ilmu nasikh dan mansukh. Tetapi semua ini didasarkan pada riwayat dgn cara didiktekan.

Pada abad ke-2 Hijriah tiba masa pembukuan yg yg dimulai dgn pembukuan hadis dgn segala babnya yg bermacam-macam dan itu juga menyangkut hal yg berhubungan dgn tafsir. Maka sebagian ulama membukukan tafsir Quran yg diriwayatkan dari Rasulullah saw. dari para sahabat atau dari para tabi’in. Di antara mereka itu yg terkenal adl Yazid bin Harun as-Sulami Syu’bah bin Hajjaj Waki’ bin Jarrah Sufyan bin Uyainah dan Abdurrazaq bin Hammam . Mereka semua adl para ahli hadis; tafsir yg mereka susun merupakan salah satu bagiannya. Namun tafsir mereka yg tertulis tidak ada yg sampai ke tangan kita. Kemudian langkah mereka itu diikuti oleh segolongan ulama. Mereka menyusun tafsir Alquran yg lbh sempurna berdasarkan susunan ayat. Dan yg paling terkenal di antara mereka adl Ibn Jarir at-Thabari .

Thursday, February 4, 2010

Beberapa hadis memgenai Bacaan Al Quran

Khamis, 4 Januari 2010/19 Safar 1431

1. Perintah untuk membiasakan membaca Alquran dan makruh mengatakan: Aku lupa ayat ini, tapi hendaklah berkata: aku itu dilupakan dariku

*

Hadis riwayat Aisyah ra.:
Bahwa Nabi saw. mendengar seorang laki-laki membaca Alquran tengah malam. Beliau bersabda: Semoga Allah merahmatinya. Sungguh ia telah mengingatkan aku ayat ini dan ayat ini yang aku terlupa ayat surat ini dan surat ini. (Shahih Muslim No.1311)
*

Hadis riwayat Abdullah bin Umar ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya perumpamaan orang yang hafal Alquran adalah seperti unta yang ditambatkan. Apabila ia menjaganya, maka unta itu akan tetap pada tempatnya dan apabila ia lepaskan ikatannya, maka ia akan pergi. (Shahih Muslim No.1313)
*

Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Yang terburuk seseorang di antara mereka adalah orang yang mengatakan: Aku lupa ayat ini ayat ini. Tetapi sebenarnya ia telah dibuat lupa. Ingatlah terus Alquran, sebab sesungguhnya ia lebih mudah lepas dari hati manusia dibandingkan (terlepasnya) unta dari tambatannya. (Shahih Muslim No.1314)
*

Hadis riwayat Abu Musa ra.:
Dari Nabi saw., beliau bersabda: Komitmenlah (tetaplah) kalian membaca Alquran ini, demi Zat yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, sesungguhnya Alquran itu lebih cepat terlepas dibandingkan dengan (terlepasnya) unta dari tambatannya. (Shahih Muslim No.1317)

2. Sunat membaguskan suara ketika membaca Alquran

*

Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:
Dari Nabi saw., beliau bersabda: Allah tidak mengizinkan sesuatu seperti Dia izinkan kepada nabi untuk melagukan bacaan Alquran. (Shahih Muslim No.1318)
*

Hadis riwayat Abu Musa ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda kepada Abu Musa: Kalau engkau melihat aku saat aku mendengarkan bacaanmu kemarin, sungguh engkau telah diberi seruling (maksudnya suara yang merdu) dari seruling keluarga Nabi Daud. (Shahih Muslim No.1322)

3. Mengenang bacaan Nabi saw. surat Al-Fath pada peristiwa penaklukan kota Mekah

*

Hadis riwayat Abdullah bin Mughaffal Al-Muzani ra., ia berkata:
Pada tahun penaklukan Mekah, Nabi saw. membaca surat Al-Fath dalam perjalanannya di atas hewan tumpangannya. Beliau mengulang-ulangi bacaannya. (Shahih Muslim No.1323)

4. Turunnya ketenangan berkat karena bacaan Alquran

*

Hadis riwayat Barra' bin Azib ra., ia berkata:
Salah seorang sahabat membaca surat Al-Kahfi dan di sisinya ada seekor kuda yang tertambat dengan tali panjang. Tiba-tiba awan menaunginya, lalu berputar dan mendekat sehingga kuda itu menghindar darinya. Pada pagi harinya sahabat itu datang menemui Nabi saw. dan menuturkan peristiwa yang dialaminya kepada beliau. Nabi saw. bersabda: Itu adalah sakinah (ketenangan) yang turun karena bacaan Alquran. (Shahih Muslim No.1325)

5. Keutamaan orang yang hafal Alquran

*

Hadis riwayat Abu Musa Al-Asy`ari ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Perumpamaan orang mukmin yang membaca Alquran adalah seperti perumpamaan buah utrujah, baunya harum dan rasanya enak. Perumpamaan orang mukmin yang tidak membaca Alquran adalah seperti buah kurma, tidak ada baunya sama sekali namun rasanya manis. Perumpamaan orang munafik yang membaca Alquran adalah seperti buah raihanah, baunya harum namun rasanya pahit. Sedangkan perumpamaan orang munafik yang tidak membaca Alquran adalah seperti buah peria, tidak ada baunya sama sekali dan rasanya pahit. (Shahih Muslim No.1328)

30. Keutamaan orang yang pandai membaca Alquran dan orang yang yatata`ta (tersendat-sendat) dalam membaca Alquran

*

Hadis riwayat Aisyah ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda: Orang yang pandai membaca Alquran akan bersama para rasul yang mulia dan taat-taat. Adapun orang yang membaca Alquran dengan tersendat-sendat karena sulit baginya membaca Alquran, maka ia mendapat dua pahala. (Shahih Muslim No.1329)

6. Sunat membaca Alquran di hadapan orang-orang yang pandai tentang Alquran meskipun yang membaca lebih utama dari yang mendengar bacaan

*

Hadis riwayat Anas bin Malik ra.:
Bahwa Rasulullah saw. bersabda kepada Ubay bin Kaab: Sesungguhnya Allah menyuruhku untuk membaca (Alquran) di hadapanmu. Ubay dengan nada agak tak percaya bertanya: Allah menyebut-nyebutku? Rasulullah saw. menjawab: Ya, Allah menyebut-nyebutmu. Seketika itu Ubay menangis, terharu. (Shahih Muslim No.1330)

7. Keutamaan mendengarkan Alquran dan meminta kepada orang yang hafal untuk membaca Alquran serta keutamaan menangis ketika membaca Alquran dan merenunginya

* Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata:
Rasulullah saw. bersabda kepadaku: Bacakan Alquran kepadaku. Aku bertanya: Wahai Rasulullah, aku harus membacakan Alquran kepada baginda, sedangkan kepada bagidalah Alquran diturunkan? Rasulullah saw. bersabda: Sesungguhnya aku senang bila mendengarkan dari orang selainku. Kemudian aku membaca surat An-Nisa'. Ketika sampai pada ayat yang berbunyi: Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), jika Kami mendatangkan seorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan engkau (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (umatmu). Aku angkat kepalaku atau secara mendadak ada seseorang berada di sampingku. Dan ketika aku angkat kepalaku, aku melihat beliau mencucurkan air mata. (Shahih Muslim No.1332)
* Hadis riwayat Abdullah bin Masud ra., ia berkata:

Aku berada di Homs. Sebagian orang berkata kepadaku: Bacakan Alquran kepada kami. Lalu aku bacakan kepada mereka surat Yusuf. Lalu salah seorang dari kaum itu berkata: Demi Allah, bukan demikian surat ini diturunkan. Aku bilang padanya: Celaka engkau, demi Allah, sesungguhnya aku pernah membacakannya pada Rasulullah saw. Lelaki itu akhirnya berkata kepadaku: Engkau benar. (Shahih Muslim No.1334)

Wednesday, February 3, 2010

Mentaati Allah dan Mencintainya.

Rabu, 3 Februari 2010/18 safar 1431

Mentaati Allah dan Mencintainya.

Allah Yang Maha Besar ia itu pencipta sekalian makhluk dan manusia seluruhnya dikehendaki supaya beriman dan percaya bahawa Dia adalah Yang Maha Agung yang. yanah Khalik dan memiliki segalanya. Kita hendaklah mencintai Allah dan dan memperhambakan diri lebih dari sekaliannya. Caranya mencintNya.Hanya dengan itulah sahaja seorang itu layak mendapat keampunan dan keridhaan Allah swt,.

Firman Allah dalam Surah Ali Imran: 31-33 yang bermaksud:

"Katakalah (Wahai Muhammad) jika kamu kasihkan Allah maka, ikutilah Aku niscaya Allah mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu. Sesungguhnya Allah itu Maha Pengampun lagi Penyanyang(31).

Katakanlah juga taatilah kamu kepada Allah dan Rasul jika kamu berpaling sesungguhnya Allah tidak mengasihi orang kafir (32).

Sesungguhnya Allah telah memilih Nabi Adam dan Noh serta keluarga Nabi Ibrahim dan keluarga Imran di atasi orang lain dalam alam ini"(33).

- ( Ali Imran: 31-33)
Pengajarannya:

1. Kita hendaklah beriman kepada Allah swt, dengan mengikuti ajaran yang dibawa oleh Rasulullah saw. dan dilarang mengangkat orang kafir dari menjadi pemimpin, keculai dalam keadan tertentu seperti dalam masa ketakutan terhadap orang kafir sepertimana firman Allah ynag bermaksud:

" Kecuali kamu takut untuk memelihara sesuatu"

- (Surah Ali Imran: 28)

2. Nabi Adam, Noh, keluarga Nabi Ibrahim dan keluarga Imran telah dipilih oleh Allah dan dikurniakan kelebihan dari seklaian alam.

3. Allah swt, akan mengampunkan dosa-dosa orang-orang yang mentaati Allah dan RasulNya. Sebaliknya mereka yang mengingkarinya maka orang itu akan dibenci dan akan mendapat kemurkaan dan azab Allah swt.

(Diceritakan bahawa ayat ini diturunkan kerana Rasulullah mengajak beberapa orang pemim,pin Yahudi termasuk Kab bin AlShraf dan pengikut-pengikutnya supaya beriman kepada Allah, tetapi mereka menjawab dengan kata-kata angkuh membanggakan diri seperti yang diterangkan oleh Allah dalam surah Al Maidah ayat: 20, dengan FirmanNya ynag b emaksud:

"Kami adalah anak-anak Allah dan kesayangnnya", lalu Allah menyuruh Nabi saw berkata kepada mereka "Aku ini pesuruh Allah kepada kamu, maka berimanlah kamu kepada Nya jika kamu sebenarnya kesayangan Allah"